Перейти до контенту

УКРВОДШЛЯХ. RELOAD.

Державне підприємство водних шляхів «УКРВОДШЛЯХ» засновано в далекому 1716 році Указом Цесаревича ПАВЛА Петровича як Військове управління водних шляхів Дніпра на місці сучасного Річкового вокзалу, де на той час була виставка Лодій та суден військового флоту.

За майже 300 років існування підприємство неодноразово зазнавало змін як організаційних, так і функціональних.

Особливими та знаковими стали роки роботи у середині ХХ століття – у часи будівництва гідроспоруд та судноплавних шлюзів. Відтоді ДП «УКРВОДШЛЯХ» набуло своїх основних функцій, які дійшли і до сьогодення.

Відтак, Державне підприємство водних шляхів «УКРВОДШЛЯХ» відповідно до статутної діяльності виконує державі функції по утриманню в належному стані внутрішніх водних шляхів загального користування, судноплавних гідротехнічних споруд, створенню безпечних судноплавних умов для плаваючих засобів та безперервного пропуску суден через шлюзи.

В свою чергу, підприємство включено до Переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

Протягом майже 25 років незалежності України ДП «УКРВОДШЛЯХ» забезпечувало судовий хід каскадом р. Дніпро та іншими річками.

Однак, новітня історія ДП «УКРВОДШЛЯХ», нажаль, не така яскрава, аніж попередня майже 300-річна.

Зокрема, після внесення наприкінці 2017 року змін до профільного для діяльності підприємства Наказу Міністерства транспорту та зв’язку України ДП «УКРВОДШЛЯХ» перетворилося з потужного підприємства, що забезпечувало судовий хід майже всією країною, на підприємство, яке лише відповідає за ремонти та утримання в належному стані судноплавних шлюзів.

В зв’язку із вказаними змінами підприємство було позбавлене понад двох десятків одиниць флоту, кадрового потенціалу, а що найголовніше – сталої фінансової складової, що забезпечувала безперебійну роботу підприємства.

Відтак, за останні кілька років підприємство фактично не маючи ані можливостей отримання прибутку від господарської діяльності, ані достатнього фінансування за бюджетними програмами, досягло критичного стану.

Крім того, за останні роки на підприємстві змінилося багато керівників, а систематичні невірні управлінські рішення призвели до того, що на сьогодні ДП «УКРВОДШЛЯХ» має багатомільйонні борги по заробітній платі та податках.

Більше того, такі нелогічні управлінські рішення призвели до того, що було взагалі паралізовано роботу на Канівському судноплавному шлюзі, а ремонтні роботи не розпочиналися в зв’язку з блокуванням з боку посадових осіб ДП «УКРВОДШЛЯХ».

Оцінюючи масштаби проблем, що склалися на підприємстві, та в зв’язку з потенційними проблемами у відкритті навігації у 2020 році апаратом Міністерства інфраструктури України як органом управління ДП «УКРВОДШЛЯХ» було прийнято вольове рішення про зміну керівництва.

Із приходом членів нової команди кризового менеджментуДП «УКРВОДШЛЯХ» першочерговим завданням, яке було порушено перед колективом, стало забезпечення своєчасного відкриття навігації шляхом проведення робіт на Канівському судноплавному шлюзі.

Відтак, всього за три місяці зусиллям колективу підприємства та підрядних організацій досягнуто відкриття навігації з випередженням графіку.

Також, за аналізом ситуації, що склалася, новим керівництвом прийняте рішення щодо відновлення залишків існуючого технічного флоту, приведення його до готовності до роботи та, відповідно, подальше використання у господарській діяльності з метою залучення інвестицій.

Зокрема, на сьогодні завершено ремонті роботи та після прийняття земкаравану Регістром судноплавства України він буде залучений до виконання підрядних робіт, що дозволить в подальшому направити отриманий прибуток на погашення існуючої заборгованості.

Крім того, залучено до співпраці нових надавачів агентських послуг, що призвело до збільшення кількості лоцманських проводок, наданих річковою лоцманською службою ДП «УКРВОДШЛЯХ», а відтак і до збільшення надходжень.

Не зважаючи на те, що Верховною Радою України 13.04.2020р. прийнято за основу законопроект № 3279-д про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», яким повністю (100%) залишено без фінансування капітальні інвестиції на поточний рік, командою ДП «УКРВОДШЛЯХ» захищено план фінансування на поточний рік за рахунок спеціального фонду на понад 150 млн. грн.

Однак, вище перелічене є лише локальним вирішенням проблеми, а відтак для концептуальних змін у роботі підприємства, впровадження нових можливостей та перспектив розвитку ДП «УКРВОДШЛЯХ» за погодженням з апаратом Міністерства інфраструктури України розроблено нову стратегію розвитку підприємства.

Зокрема, першочергових змін зазнає організаційна структура підприємства та штатний розпис.

По друге, підприємство відмовляється від надмірного тягаря у вигляді технічного флоту, що не експлуатується роками, фізично та морально зношений, а подекуди й взагалі понівечений.

По-третє, в рамках реалізації програми залучення інвестицій на підприємстві впроваджується система якості та отримання Сертифікату відповідності з метою подальшого проведення ремонтних робіт на суднах.

Також, одним із напрямків диверсифікації діяльності відновлюється робота Центру підготовки фахівців морського та річкового транспорту.

За рахунок відновлення залишку технічного флоту, придатного до експлуатації, очікується залучення додаткових надходжень за рахунок надання послуг днопоглиблення тощо.

З метою розвитку річкової інфраструктури в цілому, ДП «УКРВОДШЛЯХ» разом із Міністерством інфраструктури України розглядається можливість відходу від старої практики підтримання у робочому стані морально та фізично застарілих судноплавних шлюзів шляхом проведення щорічних поточних та капітальних ремонтів.

Відтак, для цього розглядається можливість комплексного підходу модернізації каскаду судноплавних шлюзів р. Дніпро шляхом їх реконструкції та приведення у відповідність до вимог сучасності. Для чого розглядається можливість співпраці із міжнародними інститутами та організаціями.

 

Підсумовуючи викладене, на сьогодні основним завданням керівництва ДП «УКРВОДШЛЯХ» є впровадження новітньої програми розвитку підприємства, створення конкурентного гравця на ринку, а в перспективах розгляду законопроекту про внутрішній водний транспорт – створення підґрунтя для реалізації положень нового закону про розвиток внутрішніх водних шляхів.